فروشگاه اینترنتی
    •  
    • 0
    • جمع :

فرآیند بسته بندی به همراه حمل و نقل موجب اضافه شدن ارزش افزوده می گردد

بازگشت
دکتر مهدی چقایی عضو هیئت مدیره و قائم مقام اقتصادی مدیرعامل شرکت سایپالجستیک با بیان اینکه لجستیک شامل فعالیت‏های مرتبط با دریافت، حمل، نگهداری و تحویل کالا به مشتری است اظهار داشت: اثرات اقتصادی فعالیت‏های لجستیکی را می‏توان علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، از طریق دسترسی راحت به بازار، انتخاب وسیع مواد اولیه و تولیدات، جلوگیری از اتلاف منابع اقتصادی ، دسترسی آسان به اطلاعات، دانش و مهارت  دانست.
عضو هیئت مدیره شرکت سایپالجستیک با اشاره به اینکه فعالیت های لجستیکی معمولا در تولید ناخالص داخلی(GDP) کشورها نقش تعیین کننده ای ایفا می کند تصریح کرد: میانگین سهم فعالیت های لجستیکی در GDP  12درصد کشورها است. هر چند این درصد در چین 20 درصد می باشد. اما سهم ایران بسیار ناچیز است به طوری که از میان 155 کشور رتبه 103 و در 22 کشور منطقه رتبه 16 را داراست. این رتبه از شاخص عملکردی که برای لجستیک (LPI) در نظر گرفته اند، اعلام شده است. 
وی ادامه داد: عملکرد بخش لجستیک یک کشور را در شش حوزه که مهمترین ابعاد صنعت لجستیک است اندازه‌گیری می‌نمایند. این شش حوزه لجستیکی عبارتست از: کارایی فرایندهای ترخیص کالا؛ کیفیت زیرساختهای تجاری و جابجایی؛ سهولت دسترسی به کالاهای مختلف با قیمت رقابتی؛ شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی؛ توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی؛ و بالاخره مناسب بودن زمان تحویل محموله‌ها به مشتری در زمان برنامه‌ریزی شده یا زمان مورد انتظار. 
قائم مقام اقتصادی مدیرعامل شرکت سایپالجستیک با بیان اینکه ایران به لحاظ موقعیت خاص ژئوپلیتیکی در خاورمیانه یک کشور لجستیکی بالقوه محسوب می‌شود گفت: علاوه بر ترانزیت کالا برای کشورهای دیگر با تقویت خدمات انبارداری در کشور می‏توان زمینه مساعدی برای جذب درآمد و ایجاد اشتغال فراهم کرد. با این شرایط و پتانسیل ریلی و جاده ای که در شرکت سایپا لجستیک وجود دارد، می تواند با تغییر الگوهای سنتی صنعت لجستیک به الگوهای نوین و همچنین با به خدمت گرفتن تکنولوژی‏های موردنیاز جهت توسعه فعالیت‏های لجستیکی ضمن تحولی شگرف، سهم ویژه ای از این فرصت داخلی و بین الملل را به ویژه در صنعت خودروسازی به خود اختصاص دهد. 
وی افزود: از آنجاییکه خدمات لجستیکی باعث ارتباط بیشتر تولیدکنندگان، تامین‏کنندگان و مصرف‏کنندگان و همچنین منجر به تبادل اطلاعات، دانش و مهارت می‏شود، از این رو سایپالجستیک توان رقابتی آنها را افزایش داده و امکان رقابت تولیدکنندگان داخلی با یکدیگر و همچنین با تولیدکنندگان بین‏المللی را فراهم ‏کند.
دکتر مهدی چقایی با بیان اینکه شرکت سایپا لجستیک علاوه بر دریافت، حمل، نگهداری و تحویل کالا به مشتری، از میانه سال 1395 بخش های دیگری از زنجیره تامین شامل بسته بندی، تولید پالت و... به فعالیت های آن افزوده شده، اظهار داشت: این شرکت با ویژگی هایی که پس از اضافه شدن فعالیت های جدید به آن صورت گرفته است می تواند نقش بیشتری در اقتصاد و کاهش قیمت تمام شده تولید و از طرفی افزایش درآمد بیشتر برای خود داشته باشد. در این راستا علی رغم موانع های خارج از حیطه اختیار، نیازمند تحول هستیم. چراکه سازمان ها و رقبای داخلی و خارجی درحفظ وضع موجود خود توقف نکرده بلکه با تحولات گسترده بین‏المللی خود را بروز کرده و پیش می روند.
وی با اشاره به اینکه برای همراهی با تحولات و دگرگونی‏های نظام اجتماعی - اقتصادی، نمی‏توان به روش‏ها و فرایندهای موجود اکتفا نمود تاکید کرد: مدیران شرکت سایپا لجستیک باید چند نکته را در اولویت کارهای خود قرار دهند؛ اول؛ نگاه کارشناسی و بهره گیری از کارشناسان بدنه سیستم. دوم؛ تدوین و تصویب ساختارجدید با توجه به فعالیت های افزوده شده. سوم؛ با توجه به پتانسیل های مجموعه و وضعیت بازار داخلی و خارجی باید تلاش مضاعفی در جهت رفع موانع و کاستی ها مثل بهره گیری از نرم افزارهای مدیریت یک پارچه که کارشناسان قادر به اخذ گزارش های مختلف گردند و با تجزیه و تحلیل و ارائه نتایج به سلسله مراتب مدیریت زمینه ساز تصمیم و برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت شوند. چهارم؛ اجرای نظارت و کنترل دقیق تر و بیشتر بر امور. پنجم؛ نهادینه کردن فرهنگ کار و ایجاد روحیه تعلق خاطر محیط کار  به صورتی که همکاران محیط کار را منزل دوم خود تلقی کنند، تا با همان تعصب تلاش کرده و امکانات را حفظ و در نهایت حداکثر استفاده را از آنها داشته باشند. از این رو نگرش خلاقانه، جامع‏نگر و کارآفرین در مدیران و برنامه‏ریزان می تواند شرکت ما را پیشرو کند.