فروشگاه اینترنتی
    •  
    • 0
    • جمع :

اطلاعات لجستیکی

بازگشت
آشنایی با تعاریف و اصطلاحات لجستیکی


مشتری:
 شخصی حقیقی یا حقوقی که با شرکت برای جابجایی کالا قرارداد منعقد می نماید  
 
حمل و نقل بین‌‌المللی کالا :
حمل و نقل بین‌المللی کالا عبارتست از جابجایی و حمل کالا از نقطه‌ای در داخل یک کشور به نقطه‌ای در داخل کشور دیگر با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر آن.

شرکت حمل و نقل بین‌المللی :
شرکت حمل و نقل بین‌المللی عبارتست از یک شخصیت حقوقی که به  منظور انجام عملیات حمل و نقل بین‌المللی شامل فعالیت‌های فورواردی و کریری و یا تواماً تشکیل شده است.
 
شرکت حمل و نقل داخلی :
شرکت حمل و نقل داخلی ، شخصیتی حقوقی است که کلیه خدمات مرتبط با حمل و نقل در داخل کشور اعم از حمل ، بارگیری ، تخلیه ، صدور بارنامه و ... را ارائه می نماید . شرکت های حمل و نقل داخلی که مجوز صدور بارنامه را دارا هستند به دو دسته تقسیم می گردند :
1- شرکت حمل و نقل با مجوز عادی که مجاز به صدور بارنامه از یک استان به نمام نقاط کشور می باشند .
2- شرکت حمل و نقل توانمند که مجاز به صدور بارنامه از هر نقط به هر نقطه کشور می باشند .

فعالیت Forwarder :
فعالیت فورواردی عبارتست از عمل هماهنگی و ترتیب حمل کالا به یکی از طریق مختلف زمینی، هوایی، دریایی و یا ترکیبی از آنها و قبول مسوولیت به موجب بارنامه صادره و قراردادهای منعقده. شرکتی که در این زمینه فعال است فورواردر نمامیده می  شود.

فعالیت Carrier :
فعالیت کریری بین‌المللی عبارتست از تصدی بلافصل جابجایی کالا از کشوری به کشور دیگر به یک طریق حمل و بر طبق قرارداد حمل.


 
اسناد حمل

راه نامه :
در صورتیکه سند حمل، قابل انتقال بوده و به عنوان سند مالکیت محسوب شود، بارنامه نامیده شده و اگر این ویژگی را نداشته باشد، راه‌نامه می‌نامند (مانند اسناد حمل هواپیما و راه آهن و حمل با کامیون) توضیح آن که امروزه، اصطلاح بارنامه برای حمل هوایی و راه آهن و کامیون نیز به کار برده می‌شود.

بارنامه :
سندی است که حمل کننده یا نماینده وی پس از وصول کالا صادر می نماید و حاکی از حمل کالای معینی از یک نقطه (مبدا حمل) به نقطه دیگر (مقصد حمل) با وسیله حمل مورد توافق (کشتی، قطار، کامیون، هواپیما و یا ترکیبی از آنها) در مقابل کرایه حمل معینی می  باشد.

کارکرد بارنامه (B/L)
بارنامه سندی است که توسط حمل کننده یا نماینده او امضا می  شود و بیانگر این است که کالاهایی که نوع، کمیت و شرایط آن ذکر شده است، برای حمل دریافت شده  اند و یا بر روی کشتی که عازم مقصد مشخصی است بارگیری شده  اند. بارنامه رسید کالا می  باشد و بیانگر شرایط و مفادی است که تحت آن کالا حمل می شود.بارنامه به عنوان یک سند کلیدی در کشتیرانی و حمل و نقل چندین کاربرد دارد. از جمله :
1- نشان دهنده قرارداد حمل است  (Evidence of contract of carriage)
2- رسید کالا است ( (The receipt of goods
3- سند مالکیت کالا است  (Document of title to the goods)

انواع بارنامه رایج در حمل و نقل :
نوع بارنامه با توجه به نوع وسیله مورد استفاده معین می‌شود. به عبارت دیگر، با توجه به این که کالاهای مختلف، با وسایل گوناگون حمل می‌شوند، از بارنامه‌های متفاوتی استفاده می‌شود، که رایج‌ترین آنها به شرح زیر می  یاشد:
- بارنامه دریایی: حمل با کشتی  (Ocean/Marine Bill Of Lading)
- بارنامه (راه نامه) هوایی: حمل با هواپیما  (Airway Bill)
- بارنامه (راه نامه) ریلی: حمل با قطار  (Railway Bill)
- بارنامه (راه نامه) جاده ای : حمل با کامیون  (CMR/TRUCK Way Bill)
- بارنامه سراسری: حمل با کامیون، قطار، کشتی  (Through Bill Of Lading)
- بارنامه حمل مرکب  (Combined Transport Bill Of Lading)


بارنامه ریلی بین المللی   (Rail Way Bill/CIM )
سندی است که توسط شرکت های راه آهن در ایستگاه  های بارگیری آنان صادر می  گردد و شرکت راه آهن طبق این سند اعلام می نماید که کالای مربوطه را تحویل گرفته و مسئولیت تحویل صحیح و سالم آن ها در مقصد را به گیرنده کالا دارد. این نوع بارنامه  ها غیر قابل معامله و انتقال        می  باشد و با ظهرنویسی آن نمی  توان به دیگری منتقل نمود.
 
بارنامه ریلی داخلی
سندی است که در ایستگاه راه آهن مبدا جهت حمل کالا بصورت ریلی در داخل خاک کشور صادر شده و حاوی اطلاعاتی همچون مبدا ، مقصد ، شماره واگن ، نوع محموله ، وزن محموله و ... می باشد .

بارنامه جاده ای بین المللی (CMR/TRUCK Way Bill)
سندی غیر قابل معامله می  باشد که جهت حمل کالا با کامیون مورد استفاده قرار می  گیرد. این سند تحت مقررات بین  المللی حمل کالا از طریق جاده صادر می  گردد. کامیون حامل کالای کشورهای عضو این مقررات در صورت پلمپ صحیح و سالم در کشور مبدا نیازی به بازدید تا گمرک کشور مقصد را نخواهد داشت.
 
بارنامه جاده ای داخلی
این سند جهت حمل محمولات بصورت جاده ای از نقطه ای به نقطه ای در داخل خاک کشور صادر می گردد و در برگیرنده اطلاعاتی همچون مبدا ، مقصد ، مشخصات وسیله نقلیه ، نوع بار ، وزن بار و ... می باشد .
 
بارنامه حمل مرکب    (Combined Transport Bill Of Lading)
یک سند حمل مرکب می  باشد که برای استفاده عاملین حمل و نقل (Forwarder) بین  المللی که به  عنوان عاملان حمل و نقل مرکب عمل می کنند تنظیم شده است.این بارنامه یک سند قابل معامله است (مگر آنکه بر روی آن عبارت غیر قابل معامله ذکر شود) که توسط اتاق بازرگانی بین المللی مورد تایید قرار گرفته است. عامل حمل و نقل صادر کننده بارنامه نه تنها مسئولیت تحویل کالا را در مقصد به عهده دارد بلکه مسئول کلیه حمل کنندگان و اعمال اشخاص ثالثی است که در حین حمل و نقل بوسیله او به کار گرفته می  شوند.
 
نکاتی در خصوص بارنامه :
- بارنامه نشان دهنده این است که کالا یا بار برای حمل به مقصد تعیین شده به حمل کننده تحویل داده شده است و ضوابطی که حمل و نقل طبق آن انجام می شود را با جزئیات و یا با اشاره به مرجع آن نام می  برد.
- نشان دهنده این است که حمل کننده بار را تحویل گرفته است.
- بارنامه سند مالکیت کالاست که طبق آن به دارنده آن اجازه داده می  شود بعد از رسیدن وسیله حمل به مقصد، بار را از حمل کننده تحویل بگیرد. همچنین بارنامه به دارنده آن اجازه می دهد تحت ضوابط قرارداد حمل، در صورت فقدان کالا یا آسیب دیدن آن، ادعای خسارت کند. طبق قانون، مالکیت بارنامه برابر است با مالکیت کالا. یعنی دارنده آن مالک کالا شناخته می  شود.
اگر بارنامه از نوع "Negotiable" باشد، یعنی قابل معامله و انتقال می باشد و هر کس آن را داشته باشد مالک کالا شناخته می شود. اگر از نوع "Non-negotiable" باشد یعنی غیرقابل معامله و انتقال به دیگری می  باشد و معمولاً پشت  نویسی شده و تنها یک مالک دارد که نام او ذکر شده است.
- شیوه معمول این است که بارنامه در سه نسخه اصلی صادر می شود و در مقصد تنها کافیست که دریافت کننده کالا، یک نسخه را که مربوط به اوست ارائه دهد. اگر بار به محلی غیر از مقصد تعیین شده در بارنامه منتقل شود، هر سه نسخه اصلی بارنامه باید ارائه شود.
- گاهی اتفاق می افتد که بارنامه به موقع به بندر تخلیه نمی  رسد. در مسیرهای کوتاه و مخصوصا در مورد کشتی  های تانکر این مشکلی رایج است زیرا ممکن است مواد نفتی در حالی که در کشتی در حال حمل می  باشند چندین بار فروخته شوند. در این وضعیت حمل کننده هرگز نباید بار را بدون ارائه بارنامه تحویل دهد.
 
اعتبار اسنادی (LC) :
اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می شود و طبق آن بانک متعهد می شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده بموقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد.اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می گیرد . بدلیل ماهیت معاملات بین المللی که شامل عواملی همچون مسافت و تفاوت قوانین کشورهاو ...، اعتبارات اسنادی یک جنبه بسیار مهم در تجارت بین المللی شده است. بانک همچنین به نیابت از خریدار که نگهدارنده اعتبارات اسنادی است تا زمان در یافت تائیدیه که کالاهای خریداری شده حمل شده اند وجه را پرداخت نخواهد کرد.
 
 
پیش فاکتور (Proforma Invoice) :
پروفرما یا پیش فاکتور یکی از مهمترین اسناد تجاری و گمرکی می باشد. اولین اقدام جدی در یک معامله تجاری با صدور پروفرما انجام می گیرد. پروفرما درواقع یک توافق مقدماتی معتبر ، قبل از مبادله پول و کالا می باشد. اطلاعات مندرج در یک پروفرما که متعاقباً صورتحساب فروش (فاکتور) برمبنای آن صادر می گردد، بایستی کلیه شرایط و توافقات فی مابین فروشنده و خریدار در آن درج شده باشد. در واقع پیش فاکتور سندی است که به موجب آن فروشنده شرایط پیشنهادی فروش کالای خودرا براساس قرار داد ویا توافق به عمل آمده به اطلاع خریدار می رساند و خریدار پس از مطالعه و بررسی قرارداد و پیش فاتور و شرایط فروش مندرج در آن تصمیم به خرید کالا گرفته و یا در خواست تغییر یا اصلاح پیش فاکتور را می نماید .
 
صورتحساب (Invoice) :
فاکتور، سیاهه خرید یا صورتحساب ، سند نشان دهنده فروش کالاست که پس از اخذ وجه  موضوع پروفرما توسط فروشنده و یا اطمینان از انجام ثبت سفارش و گشایش اعتباربانکی توسط فروشنده صادرو به همراه سایر اسناد لازم ( طبق توافق مندرج درپروفرما) از جمله گواهی مبدأ، صورت عدل بندی، بارنامه و ..... جهت خریدار یا از طریق بانک خود به بانک گشایش کننده ارسال می گردد. فاکتور یکی از اسناد اصلی و مهم برای ترخیص کالا در گمرک نیز حائزاهمیت است.
 
فهرست عدل بندی (Packing List) :
فهرست عدل بندی یا Packing List سندی است که درآن نوع بسته بندی و شرح بسته بندی هر کالا ذکر می گردد . تعداد بسته ، تعداد ارقام موجود در هر بسته ، نوع بسته بندی ، اندازه کالا ، وزن خالص و ناخالص ، مشخصات سفارش و مشخصات فاکتور از جمله  مواردی هستند که در فهرست عدل بندی درج می گردند . زمانی که تنوع بسته بندی و یا محتویات بسته ها متفاوت باشند ، ارائه فهرست عدل بندی به گمرک ضروری می باشد ، در غیر اینصورت مامور گمرک مکلف است تا کلیه بسته ها را باز کرده و بازرسی نماید . در صورتیکه بسته بندی کالا از نظر ظاهر و محتویات یکسان باشد و این موضوع در فاکتور فروش کالا نیز به صراحت قید شده باشد و یا اینکه کالا بصورت باز و قابل رویت (بدون بسته بندی) وارد و به گمرک اظهار شود نیازی به ارائه لیست عدل بندی نمی باشد .
 
دستور حمل (Shipping Order) :
سندی است که توسط صاحب کالا صادر شده و مواردی چون مبدا ، مقصد ، اطلاعات محموله و اطلاعات فرستنده و گیرنده در آن درج میگردد .   
 
پروانه گمرکی (Custom license) :
سندی است که گمرک پس از انجام کلیۀ تشریفات لازم گمرکی در مورد کالای وارداتی یا صادراتی ، جهت خروج آن از اماکن گمرکی صادر می‌کند
این سند مبین انجام کلیۀ تشریفات گمرکی برای ترخیص کالای وارداتی (ورود قطعی ، ورود موقت ، مرجوعی ، ترانزیت خارجی و ترانزیت داخلی) یا کالای صادراتی است و نشان می‌دهد که تمام یا قسمتی از حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، هزینه‌های گمرکی و عوارضی که طبق مقررات به کالاهای وارداتی یا هزینه‌های گمرکی که به کالاهای صادراتی تعلق می‌گیرد ، یا به‌عبارت دیگر وجوهی که گمرک مسئول وصول آنهاست ، به‌طور قطعی یا موقت دریافت شده استصاحب کالا (یعنی کسی‌که کالا به نام او اظهار می‌شود) با در دست داشتن سند ترخیص اجازه می‌یابد که کالای خود را از اماکن گمرکی خارج و حمل کند. علاوه بر این کاربرد اصلی ، وی می‌تواند برای منظورهای زیر نیز از این سند استفاده کند
۱) ارائه آن به بانک جهت واریز تعهدی که در موقع گشایش اعتبار اسنادی برای وارد کردن کالا سپرده شده است
۲) اگر کالا با ارز حاصل از صادرات وارد شده باشد ، برای واریز پیمان ارزی صادرکننده که بر عهدۀ واردکننده واگذار شده است
۳) ارائه آن به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جهت تعیین قیمت فروش کالای وارداتی.
 
گواهی مبدا (Certificate Of Origin) :
 سند خاص شناسایی کالاها می باشد که در آن مقام یا سازمان صالحی که به او اختیار صدور گواهی مبدا داده شده است، صریحاً گواهی می کند کالاهایی که گواهینامه مربوط به آن ها می شود، درکشورمعینی به وجودآمده است ، به عبارتی دیگرسندی است که کشور تولید کننده ( سازنده ) کالای مورد نظررا مشخص می نماید . این گواهی ممکن است همچنین حاوی یک اظهارنامه از طرف سازنده، تولید کننده، تهیه کننده، صادرکننده یا سایر اشخاص صلاحیتدار باشد.  این سند توسط اتاق بازرگانی کشور صادر کننده کالا ( کشور فروشنده ) و طبق فرمی که توسط اتاق بازرگانی بین المللی ( ICC ) توصیه شده صادر می گردد . گواهی مبدأ در ایران توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر و مواردی چون نام کشور سازنده کالا ، نام کشور و مرجع صادر کننده گواهی مبدا ، فرستنده یا فروشنده کالا ، مشخصات وسیله حمل ، مشخصات کامل کالا و شماره و تاریخ فاکتور در ان درج می گردد .
 
بیمه نامه (Insurance License/Cargo Policy) :
 بیمه نامه سندی است که توسط شرکت بیمه و به درخواست بیمه گذار جهت پوشش خطراتی که مورد نظر است در مقابل پرداخت حق بیمه صادر  می گردد. بنابراین بیمه، قراردادی است که به موجب آن بیمه گر متعهد می گردد درازای دریافت وجه یا حق بیمه از بیمه گذار یا ذینفع ، کالای موضوع بیمه رادر مقابل وقوع حوادث احتمالی بیه نموده و خسارت یا غرامت او را به میزان مبلغ  بیمه شده درمدت معینی جبران نماید. بیمه نامه حاوی اطلاعاتی چون شماره بیمه نامه ، تاریخ و محل صدور ، مشخصات کالای بیمه شده ، شماره و تاریخ پروفرما ، شماره اعتبار اسنادی ، مبدا و مقصد ، وسیله حمل و ... می باشد .
 
مانیفست یا فهرست کل کالا (Manifest) :
مانیفست به فهرست کل بار یا محموله اطلاق می گردد . فهرست کل کالا نشان دهنده بار حمل شده در یک وسیله واحد نقلیه است. فهرست کل بار یا محموله شامل مشخصات تجاری کالا مثل شماره سند حمل، فرستنده، گیرنده،تعداد و نوع بسته ها، شرح و مقدارکالا می باشد. به طورکلی مانیفست یا فهرست کل بار، مشخصات کلی کالا ( تعداد بسته ها، تعداد نگله ها و......) را نشان می دهد و تأکید اصلی روی بسته ها است. همچنین مانیفست در حکم اظهارنامه بار نیز بوده و در بسیاری از کشورها از این سند به عنوان اظهارنامه باراستفاده می شود. هرمحموله تجاری که از طریق مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وارد قلمرو گمرکی می شود، باید برای آن ، نسخه ای مانیفست ارائه شود، این سند دلالت برآن دارد که کالا از گمرک خانه دریک کشور بارگیری و حمل شده و در طول راه به آن چیزی اضافه یا از آن کسر نشده ، مگر اینکه این امر به موجب مانیفست نشان داده شده باشد.در مانیفست مشخصات بارنامه های یک وسیله حمل بطور اختصار درج شده و لذا هرردیفی در این فهرست، مربوط به یک بارنامه خاص می باشد.مانیفست یا فهرست کل بار نباید دارای خط خوردگی و اصلاح باشد. در گمرکات اجرایی از روی مانیفست ، بارنامه و اطلاعات مندرج در قبض انبار ، ترخیصیه را استخراج        می نمایند .
 
 
crm نرم افزار سایت ساز کاریک